Maslow si penibilul

Exista pe lumea asta oameni care graviteaza pe orbite paralele cu ale noastre, pe care nu trebuie sa incerci sa ii intelegi, cu care nu trebuie sa interactionezi. Pur si simplu, coordonatele vietii lor sunt diferite, algoritmul de functionare difera, raspunsurile lor la diverse probleme vor fi total diferite de ale tale. Din pacate, nu-i recunosti in multime, ca sa stii sa te feresti, sa eviti ca incompatibilitatea de gandire si analiza sa-ti manance timp pretios si sanatate mintala. Pentru ca, uneori, acesti oameni pot fi potentialii tai clienti.

Ma uit siderata la domnisoara draguta si aparent educata care imi cere, a nu stiu cata oara, sa merg cu ea la un showroom de obiecte sanitare si finisaje, pe urma la unul de corpuri de iluminat. Sa vedem si materiale pentru draperii, sa luam mostre de zugraveli si sa comparam putin gama de culori cu cea propusa de mine initial, in cadrul unui mic proiect de amenajare a unui spatiu interior. Nimic ciudat, asa se face, arhitectul/ designerul consiliaza beneficiarul pentru astfel de alegeri. Problema e simpla- proiectul a inceput, a fost validat pe partea de propunere, urmeaza avansul, ca sa poata continua si relatia noastra. Fara avans, nu inteleg colaborarea, pentru ca, vezi tu, eu traiesc din asta. Calatorii cu masina prin oras, telefoane, modificari pe calculator, toate inseamna timp, care pentru mine inseamna bani, pe care i-as putea castiga investind timp in alt proiect. Mi-e greu sa inteleg cum functioneaza mintea unui astfel de om, poate pentru ca felul in care am fost eu educata m-am grabit intotdeauna sa ma achit de datorii fata de altii- fata de stat, fata de cel care imi furnizeaza vreun serviciu sau chiar si fata de cel care imi lalaie o colinda nesolicitata. Inteleg efortul si timpul consumat si il rasplatesc ca atare. In consecinta, orice atitudine care rastoarna pentru mine aceasta secventa a lucrurilor ma blocheaza.

Exista o ordine, adesea neglijata de arhitecti in realizarea unei lucrari, din varii motive. Exista o discutie preliminara cu clientul, in care ne cunoastem, aflam date despre proiect, stabilim in mare ce se poate face si cam care e viziunea macro asupra respectivului proiect. Sondarea e reciproca, el afla ce am mai lucrat si vede daca rezoneaza cu stilul, arhitectul deduce o colaborare mai lina sau mai greoaie in viitor. Se estimeaza timpul investit.

Urmeaza o oferta de proiectare, cu termene si etape, cu grafic de plati. Daca e si clentul de acord (care mai poate cere, fireste, oferte pentru comparatie de la alti colegi), se trece la semnarea contractului.Totul se plateste, dragii mei, chiar si acea prima schita- propunere pentru proiectul vostru. In mod normal, contractul include si consultanta, un numar de vizite la showroom-uri, pe santier, etc, totul in functie de specificul lucrarii. Problemele apar daca se ard etape, se merge pe incredere, sau clientul considera subintelese si gratuite anumite servicii pe care arhitectul ar trebui sa le ofere. E greu si subiectiv uneori. Nimeni nu comenteaza tariful pe aproximativ o ora de lucru la notar sau la dentist, pretul unei usi sau a unei lampi, in schimb un proiect de arhitectura desfasurat pe 4-6 luni va fi intotdeauna considerat supraevaluat de catre clienti. Iar daca proiectul incepe, clientul lipitoare va avea grija sa suga toata seva din tine, sa supraliciteze fiecare minut liber pe care il ai, sa te faca sclav, sa intinda de termenele clare de plata pe care le are, sa conditioneze lucruri…si, uneori, cand esti implicat si vrei sa iasa bine ceva gandit si simtit de tine, vei trece peste termenii din contract, peste penibil, vei uita atitudini sau cuvinte ostile, vei ierta, vei fi frustrat, vei fi obosit, vei fi trist…

Da, adevarul trist e ca lucram pentru bani, nu e un hobby de weekend, e mijlocul prin care ne asiguram unele dintre nevoile de baza ierarhizate de Maslow. Daca acele lucruri, banale si triviale sunt bifate pentru noi si familiile noastre, atunci putem sa ajungem si in varful piramidei, sa fim creativi, sa ne autodepasim, sa exploram, sa fim mai buni ca oameni si ca arhitecti.

Iar pentru asta, sa ne fereasca Cel de Sus de astfel de clienti!