Clientul ideal

client idealClientul ideal nu exista.

Sta in priceperea arhitectului sa comunice eficient si sa colaboreze productiv cu clientul sau. Iar pentru asta, un bun arhitect dispune de un intreg instrumentar: abilitati si tehnici de reprezentare vizuala, astfel incat cuvintele si explicatiile sale sa capete sens si sa poata fi urmarile in toate cele trei dimensiuni de catre oricine, aptitudini psihologice, modularea discursului in functie de auditor, persuasiune si rabdare, multa rabdare. Uneori client inseamna o familie intreaga, fiecare membru cu o personalitate distincta, o parere diferita, conducand deci la rostogolirea proiectului inainte si inapoi, intre toti actorii prezenti, intr-o ciudata si permanenta miscare Browniana. E greu. Uneori chiar steril, efortul arhitectului dovedindu-se prea mare iar rezultatele, luminita de la capatul tunelului refuzand sa se arate.
Ce te faci cand, dupa multe propuneri discutate cu clientul, acesta insista sa-ti arate pagina din revista “…” pe care se labarteaza o casa deloc potrivita pentru contextul respectiv?
Cati arhitecti pornesc de la inceput la drum cu un contract care sa prevada in onorariu si partea de oferta (ma refer aici la micute constructii rezidentiale) si cati merg pe ideea ca vor ajunge la un consens si ca partea de ofertare va fi inclusa mai tarziu in pretul final?
De multe ori ai vrea tu, ca profesionist, sa renunti la colaborare, bolnav de nervi si de suparare. E pacat insa de timpul investit pana la punctul respectiv, de orele pierdute la calculator, de telefoanele date… si strangi din dinti si speri sa se ajunga la un compromis multumitor, sa nu iti fie rusine de ce iese… si mai speri sa nu o modifice pe parcurs! Orice e posibil de la acest model de client. Este clientul care te suna aproape la orice ora, care considera ca te-a cumparat si ca esti al lui, pe viata. Chiar si dupa incheierea socotelilor, te va suna isteric sa-ti ceara lucruri, sa te cheme pe santier, sa te acuze de greseli care nu-ti apartin, te va haitui permanent si depinde de tine sa stii sa-i rezisti. Este o abilitate care se capata in timp.

Dar vorbeam de clientul ideal… ei bine, nu l-am intalnit. Sunt sigura ca este acolo undeva, prea finut ca sa deranjeze pe cineva. Elegant si manierat, il vad asa:
– Educat
– Inteligent
– Calm
– Optimist
– Cu gusturi bune
– Cu bun simt
– Cu simtul umorului
– Bun ascultator.

Clientul ideal ar fi cel care ti-ai dori sa te mai sune. Clientul ideal ar fi cel pentru care proiectezi casa pe care ti-ai dori-o tu.